De Belgische spoorbeheerder Infrabel heeft nog geen beslissing genomen over het toelaten van de Lage Landen Lijn op het spoor in dat land.
Volgens een woordvoerder van de instantie is de procedure waarbij wordt bekeken of de aanvragers voldoen aan de veiligheidseisen pas op 19 augustus klaar. Daarna moet nog besloten worden welke spoorwegmaatschappijen gebruik mogen maken van de beschikbare treinpaden. Infrabel noemt alle conclusies die nu al getrokken worden dan ook “voorbarig”.
De Telegraaf schreef vanmorgen dat Infrabel alle treinpaden aan de NS zou gunnen voor de treinen tussen Den Haag en Brussel waardoor de Lage Landen lijn buiten spel komt te staan. Overigens gaan de initiatiefnemers van deze lijn: de gemeente Den Haag en Arriva er vanuit dat de eerste treinen pas in 2015 gaan rijden. Voor dat jaar kan bij een afwijzing dan ook opnieuw een verzoek worden gedaan, zegt een woordvoerder van wethouder Peter Smit.
Twijfel
Den Haag wil de Lage Landen Lijn laten rijden omdat men zich afvraagt of de NS wel definitief treinen tussen deze stad en Brussel wil laten rijden. Nu worden er Intercity’s ingezet als alternatief voor de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra. De NS en Belgische NMBS hebben laten weten dat ze in de toekomst een combinatie van gewone en hogesnelheidstreinen willen laten rijden tussen Nederland en Belgie, maar wethouder Peter Smit is daar niet zeker van en houdt daarom vast aan zijn plan voor een eigen trein. Het is de vraag hoe in Nederland ProRail en in Belgie Infrabel de beschikbare ruimte op het spoor gaan verdelen: tussen de NS en de Lage Landen Lijn of één van de partijen.
Foto: Gera Nieland (archief)