Twee belangrijke schilderijen uit De Mesdag Collectie aan de Laan van Meerdervoort zijn na intensief onderzoek en restauratie weer terug in Den Haag.
Beide historische schilderijen waren ernstig verkleurd waardoor dieptewerking en kleurgebruik niet meer tot hun recht kwamen. In het doek van Daubigny werd een scheur aangetroffen die succesvol kon worden gerestaureerd. “Door onderzoek en restauraties kom je ook meer te weten over de schilder, de technieken, materiaalgebruik en composities”, zegt restaurator René Boitelle. “Daardoor blijven de doeken levend.”
Onder het werk ‘Jaagpad aan de oevers van de Oise’ van Daubigny, dat hij omstreeks 1875 schilderde en om onbekende redenen niet voltooide, bleek bij onderzoek met infrarood een andere voorstelling schuil te gaan: een boerderij bij volle maan. Ook dit werk maakte hij niet af. Het schilderij ‘Herfst’ (1865) van Dupré bleek bij nader onderzoek eveneens meerdere lagen te bevatten. Zo schilderde hij op een later moment pas een afbeelding van een hutje naast de boom, en was de kleur van de lucht in eerste instantie grotendeels blauw van kleur, in plaats van grijs.