De HTM gaat de kwaliteit van de RandstadRail-wissels op het traject naar Zoetermeer onderzoeken.
De RandstadRail reed in Zoetermeer tijdens de dagen met sneeuw en vorst niet of veel minder omdat de wissels uitvielen. Dat zorgde voor veel boosheid bij reizigers en de lokale politiek. Zo wordt er niet begrepen waarom de trams tijdens het ‘sneeuwnet’ alleen rechtsom door de krakeling rijden en vaak stranden bij Leidschenveen.
Tijdens een vergadering van het algemeen bestuur van Stadsgewest Haaglanden werd met algemene stemmen een motie van de Zoetermeerse delegatie aangenomen waarin gevraagd wordt om uit te zoeken hoeveel het kost om alle trams te laten rijden. En om maatregelen te nemen dat het alleen rechtsom rijden komende winter niet meer nodig is.
De Haagse wethouder Peter Smit, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Haaglanden, wilde dat niet garanderen en waarschuwde dat een vervanging van de wissels miljoenen gaat kosten. Volgens hem moeten er dan andere vervoersplannen geschrapt worden.
Ronald van Onselen van het Platform Beter Stedelijk en Regionaal Openbaar Vervoer Haaglanden zegt dat de problemen met RandstadRail in Zoetermeer onder meer veroorzaakt worden door te goedkoop aangeschafte wissels.
Foto: Richard Mulder (archief)