Als het aan de Haagse Stadspartij ligt, krijgen twee markante havenkranen in Den Haag een nieuw leven. Fractievoorzitter Peter Bos heeft vragen aan het stadsbestuur gesteld naar aanleiding van een artikel in de Telegraaf. Het gaat om havenkranen die in 2000 door de gemeente zijn aangekocht.
De twee havenkranen zijn unieke Conrad-Stork kranen, één van de laatste in hun soort. Met de Portaaltopkraan aan de Laakhaven werd jarenlang zand en grind gelost voor de betoncentrale Fabriton. De andere kraan aan de Calandkade was van bouwmaterialenhandel Verhulst. “Volgens de Stichting Haags Industrieel Erfgoed zijn de kranen de laatste resten industrieel erfgoed van de Laakhaven”, zegt Bos. “Het zijn niet alleen iconen die naar het verleden verwijzen, maar ze kunnen ook in het hedendaagse gebruik van het gebied een rol gaan spelen.”
De Stichting Drijfkracht is al druk bezig om de toekomstmogelijkheden voor de havenkranen te onderzoeken. Zo er plannen om ze te gebruiken als billboards. Ook is er een plan om in een van de kranen een hotelkamer te maken. “Maar dit soort herontwikkelingen vragen wel om serieuze investeringen”, aldus Bos. Hij hoop dat het stadsbestuur geld wil vrijmaken om de twee kranen weer in oude glorie te herstellen.
Grote foto: Moke Architecten