Aanbieders van deelfietsen mogen zich in Den Haag vestigen op voorwaarde dat zij zorgen voor fietsparkeervoorzieningen van waaruit de deelfietsen kunnen worden verhuurd. Dat heeft het stadsbestuur bepaald. Door deze voorwaarde te stellen, wil de gemeente de overlast van onbeheerde deelfietsen op straat voorkomen. De aanpassing heeft geen gevolgen voor de bestaande deelfietssystemen zoals de OV-fiets en de Haagse Stadsfiets (grote foto). Zij voldoen al aan deze voorwaarden.
“Het is natuurlijk heel mooi dat fietsen steeds populairder wordt en dat bedrijven hierop inspringen door deelfietsen aan te bieden”, zegt wethouder Tom de Bruijn (kleine foto) van Verkeer. “Maar tegelijkertijd zien we ook dat de ruimte om de fietsen op straat te parkeren beperkt is. We hebben in de binnenstad, in de omgeving van stations en in een aantal woonwijken al een nijpend tekort aan fietsparkeerplekken.”
In Amsterdam klagen bewoners al maanden over de grote hoeveelheid deelfietsen in de stad. De onbeheerde fietsen zijn alleen via een app op de smartphone te gebruiken. Aanbieders zoals Flickbike en Donkey Republic hebben honderden fietsen lukraak in de stad gezet, tot ergernis van veel bewoners. Amsterdam werkt ook aan strengere regels.