Tussen Den Haag en Rotterdam moet vanaf 2025 elke vijf minuten een trein rijden, meldt de NOS. Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (kleine foto) van Openbaar Vervoer trekt hier ruim 300 miljoen euro voor uit.
Hiervoor moet het spoor op het traject geschikt worden gemaakt voor acht intercity’s en zes sprinters in beide richtingen per uur. De stations op het traject Den Haag-Rotterdam worden aangepast zodat treinen er sneller kunnen aankomen en vertrekken. De verbetering is nodig omdat het aantal treinreizigers snel toeneemt. Dat is zeker het geval in de Randstad, waar de bevolking de komende tien jaar met een half miljoen mensen groeit, aldus de NOS.
De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt worden gemaakt voor intensiever gebruik. Sinds december is er bijvoorbeeld al een definitieve tienminuten-dienstregeling tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven.
Kleine foto: Bart Rietveld (Wikipedia)