De gemeente Den Haag, ANWB, VNO-NCW en de HTM maken zich grote zorgen over de bereikbaarheid van de stad in 2040. “We stevenen af op een structureel verkeersinfarct in de stad. Het is tijd voor actie”, aldus wethouder Robert van Asten (Mobiliteit).
Van Asten presenteerde vrijdag in aanwezigheid van de drie grote organisaties de ‘Mobiliteitstransitiebrief’. Daarin luidt de wethouder de noodklok over de bereikbaarheid van Den Haag in 2040.
Groei
Den Haag groeit tot 2040 door naar ruim 620.000 inwoners. De stad telt nu al 166.000 geregistreerde auto’s. Door de forse groei van het aantal huishoudens kan het aantal auto’s toenemen tot maar liefst 212.000. Dat betekent langere reistijden voor inwoners en bezoekers van de stad en dat is slecht voor de economie.
Daarbij komt dat het OV-netwerk ‘in zijn voegen kraakt’. Het gebruik van het OV groeit sterk maar dit leidt tot capaciteitsknelpunten, bijvoorbeeld in de tramtunnel en op het Rijswijkseplein. Ook op steeds meer fietspaden ontstaan in ochtend- en avondspits fietsfiles: tientallen fietsers staan per kruising te wachten om te kunnen oversteken.