Den Haag FM Altijd op de hoogte van al het Haagse nieuws.
RADIO WEBCAM TV
  • Nieuws
  • Over Den Haag FM
  • Programma radio
  • Programma TV
  • Uitzending gemist
  • Werken bij
  • Contact
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Download app (Apple)
  • Download app (Android)
Den Haag FM Altijd op de hoogte van al het Haagse nieuws.

  • Nieuws
    • Politiek
    • Cultuur
    • Sport
  • Dossier Corona
  • Video’s
  • Radio
  • TV
  • Over DHFM
  • Adverteren
  • Contact


Home  »  Nieuws  »  Drukke kruispunten en wegen in Transvaal en Schilderswijk gaan op de schop
DI-RECT met Soldier On hoogste nieuwe binnenkomer in Top 2000
Last Christmas is het favoriete kerstnummer van Den Haag

Drukke kruispunten en wegen in Transvaal en Schilderswijk gaan op de schop

18 dec 2020, 09:30
Nieuwslabels: gemeente, kruispunt, Omroep West, RNN
Door Omroep West
Meer in Nieuws

De Zevensprong, het Hobbemaplein en de kruising van de Hoefkade en de Wouwermanstraat: de gemeente gaat drie grote bekende verkeersknelpunten in Transvaal en de Schilderswijk aanpakken. Ze moeten zo worden ingericht dat ze veiliger worden en het verkeer er sneller overheen kan. Dat maakt de wethouder Robert van Asten (D66, verkeer) vrijdag bekend aan mediapartner Omroep West.

De ingrepen zijn volgens Van Asten noodzakelijk omdat de leefbaarheid ‘zwaar onder druk’ is komen te staan door het vele verkeer en er in de deze wijken gemiddeld meer ongelukken gebeuren dan in de rest van de stad.

De plannen begonnen relatief klein. De gemeente was eigenlijk op zoek naar een oplossing voor het vele verkeer op de Vaillantlaan. Maar uitgebreide studies van de gemeente leerden dat de problemen daar niet met een paar eenvoudige ingrepen kunnen worden opgelost. Daar is nu een ‘fundamentele aanpak’ nodig voor een groot gebied, aldus de wethouder. Dat gaat als het aan hem ligt ook gebeuren. Daarbij volgt de wethouder twee strategieën.

Grote delen van de wijk worden autoluw
De eerste is dat grote delen van de wijk autoluw worden. Wie straks een klein stukje op pad gaat, moet gaan lopen, fietsen of het openbaar vervoer nemen. De wegen worden daarop ook ingericht. De hele verkeersstructuur wordt aangepast. In de smallere straten wordt het gebruik van de auto ontmoedigd. Dat worden meer ‘autoluwe gebieden’, waar lagere maximum snelheden gelden (30 kilometer per uur) en meer plek is voor groen. Die worden puur bestemd voor lokaal verkeer.

‘We gaan daar weer levendige en aantrekkelijke stadsstraten van maken’, aldus de wethouder. Dat wil niet zeggen dat de auto hier helemaal niet meer welkom is. Bestemmingsverkeer van bewoners, bezoekers, bezorgers, verhuizers, hulpdiensten en bussen kunnen er gewoon blijven komen.

Lastige kruispunten worden eenvoudiger
Dat betekent in de praktijk bijvoorbeeld dat de Hoefkade, Hobbemastraat, Kempstraat, Ruijsdaelstraat, Delftselaan, Steijnlaan en de Paul Krugerlaan flink op de schop gaan. Die worden helemaal opnieuw ingericht. Fietser en voetganger krijgen hier meer ruimte.

De tweede strategie is dat de grote ‘veelsprongen’ in de wijken helemaal opnieuw worden ingericht. Het gaat daarbij om de Zevensprong (het kruispunt van de Beeklaan, Loosduinseweg, Loosduinsekade, Regentesselaan, Apeldoornselaan, De la Reyweg en de Paul Krugerlaan), het Hobbemaplein (waar zes wegen bij elkaar komen) en de kruising Hoefkade – Vaillantlaan, waar vijf wegen elkaar ontmoeten.

Gevaarlijke plek krijgt voorrang
Die worden straks zoveel mogelijk ingericht als ‘normale’ kruispunten. De wegen die er diagonaal op uitkomen, worden daarvoor soms uiteindelijk afgesloten voor autoverkeer en meer ingericht voor fietsers en voetgangers. Daarmee worden ze ‘eenvoudiger, overzichtelijker en verkeersveiliger’, stelt Van Asten.

De aanpak van het kruispunt met de Hoefkade en de Wouwermanstraat heeft de hoogste prioriteit, omdat dit een plek is waar veel ongelukken gebeuren. Dit wordt een ‘gewone’ viersprong. De Wouwermanstraat wordt afgesloten voor autoverkeer. Zo wordt het geheel overzichtelijker en kan je er makkelijker oversteken.

Tunnel
Voor de Vaillantlaan zelf had de gemeente aanvankelijk een drastische oplossing voor ogen. Die zou moeten worden ondertunneld. Maar omdat veel auto’s een bestemming in de buurt hebben, gaat dat niet door. Bovendien zou dit project wel erg kostbaar worden.

Nu wordt in ieder geval de oversteek bij Basisschool ’t Palet verbeterd. De gemeente gaat ook vragen of het Openbaar Ministerie flitspalen wil neerzetten. Parkvakken en bomen die fietsers het zicht belemmeren, gaan weg. Alle verkeerslichten worden vervangen, iets wat ook moet leiden tot een snellere doorstroming van het verkeer.

Hobbemaplein straks een driesprong
Het Hobbemaplein, even verderop, moet vanwege de komst van nieuwe trams toch flink worden aangepakt. De nieuwe, langere exemplaren passen niet langs de huidige perrons. Daarom wordt er nu gekeken of niet het hele plein kan worden aangepakt. Zo kan ook een aantrekkelijkere entree voor de Haagse Markt worden gemaakt. De bedoeling is dat dit een driesprong wordt. Daarvoor worden de Van der Vennestraat, de Ruijsdaelstraat en de Kempstraat afgesloten voor doorgaand verkeer.

En dan is er dus de Zevensprong. Volgens de gemeente is dit een van de meest complexe kruispunten van de stad. ‘Het is een Gordiaanse knoop die moet worden ontward’, stelt Van Asten. ‘Het kruispunt is een barrière die wijken van elkaar scheidt en nauwelijks verblijfskwaliteit biedt. Het niemandsland rond het plein draagt bij aan de aanwezigheid van marginale en ondermijnende activiteiten.’

Regentesselaan wordt waarschijnlijk éénrichtingsverkeer
Tijd voor actie dus. Op korte termijn wordt bekeken of de Regentesselaan, de Apeldoornselaan en de Paul Krugerlaan anders op de Zevensprong kunnen worden aangesloten. Daarbij ligt het voor de hand dat de Regentesselaan éénrichtingsverkeer wordt, zodat autoverkeer niet meer de zevensprong op kan. Verder wordende Apeldoornselaan en de Paul Krugerlaan op een andere manier aangesloten.

Maar zelfs die ingrepen zijn op langere termijn niet voldoende, is nu al bekend. Daarom wordt onderzocht of hier een tunnel kan komen voor een deel van het verkeer.

Noodzaak is groot
Van Asten wil met het aanpakken van de meest gevaarlijke plekken beginnen. Daarbij gaat het om het Hobbemaplein en de Vaillantlaan. De eerste werkzaamheden zouden hier al volgend jaar kunnen beginnen. Volgens hem is de noodzaak groot om er ook echt wat aan te doen. ‘Alleen op deze wijze lukt het om een leefbaar en veilig evenwicht te creëren tussen ruimte voor voetgangers, fietsers, verblijven, groen, openbaar vervoer, parkeren en rijdend autoverkeer.’

DI-RECT met Soldier On hoogste nieuwe binnenkomer in Top 2000
Last Christmas is het favoriete kerstnummer van Den Haag
Over de auteur
Terug

Check het laatste Haagse nieuws in onze apps voor iPhone en Android.

Den Haag FM Altijd op de hoogte van al het Haagse nieuws. Den Haag FM Altijd op de hoogte van al het Haagse nieuws.
Deel dit artikel

Recente artikelen

Haagse Markt krijgt 3.500 zonnepanelen
apr 21, 2021
Open vs. dicht: Grote Markt is er klaar voor, teleurstelling bij Museon
apr 21, 2021
File op Scheveningen. Foto: Ivar Lingen
'Absurd' en 'wassen ze dan meteen je auto'? Dit vinden jullie van het nieuwe parkeertarief op Schevenigen
apr 21, 2021
Haags Dierencentrum is bang voor 'stilte voor de storm'
apr 21, 2021
File Zwolsestraat Scheveningen. Foto: Ivar Lingen
Parkeren op Scheveningen wordt ‘peperduur’: van 3,90 naar 10,00 euro per uur
apr 20, 2021
Terrassen open en avondklok afgeschaft: dit zijn de versoepelingen vanaf 28 april
apr 20, 2021
Marcel Verreck: 'Speelboot is één speeltje voor het volk, Kijkduin is al speeltje voor projectontwikkelaars'
apr 20, 2021
Rozemarijn waakt bij het Catshuis: 'Een beter klimaat begint allang niet meer bij jezelf'
apr 20, 2021
Volg de persconferentie over de versoepelingen vanavond op Den Haag TV
apr 20, 2021
Zie je een hulpeloos jong vogeltje? Dit is wat je moet doen, en dit vooral niet
apr 20, 2021

Nieuwslabels

ADO Den Haag Den Haag Den Haag FM HTM Omroep West politie popstad Scheveningen Schilderswijk voetbal

Website

Algemene voorwaarden
Uitzending gemist

Contact

Den Haag FM
Laan van 's-Gravenmade 4
2495 AJ Den Haag
(070) 307 8899 (redactie)
(070) 307 8892 (studio)
E-mail
Route


© 2020 - Den Haag FM
Deze website maakt gebruik van cookies.
Cookie settingsAccepteer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijk

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.